top of page

Brouwsels uit het Patershol – Brouwbar, Gents nieuwste bieraanwinst


Ik was nog niet helemaal over mijn jetlag na terugkeer van mijn ‘biercamino’ in Centraal-Amerika of ik werd geattendeerd op de nakende opening van een nieuwe brouwerij in mijn thuisstad Gent, de Brouwbar. Het leek me de perfecte remedie tegen mogelijke oprispingen van reisblues omwille van de druilerigheid van de voorbije dagen. De Grand Opening is voorzien op 10 februari, maar de voorbije weken was de bar al open van donderdag tot en met zaterdag voor enkele ‘try-outsessies’. Ik hopte op mijn fiets richting Patershol, vol verwachting.

Ik stapte binnen in een duidelijk gloednieuwe, kleine bar met een pas opgebouwde toog waarboven met bordverf een klein krijtbordje geschilderd stond met een opsomming van de drankopties. Verder zijn er zowel lage, als enkele hoge tafeltjes, alles geproduceerd uit lichtgekleurd hout, alles vrij sober en rustig. Achteraan staan drie grote tanks waarin gerstenat ligt te rijpen. De rustige muziek gaf het geheel een behoorlijk huiselijk gevoel, een plek waar ieder zich op zijn gemak kan voelen, wat zich ook vertaalde in het publiek dat ik er trof. Belangrijk hierbij is ook de bijzonder vriendelijke bediening door brouwers Jolien en Benjamin. Zij beslisten voor hun brouwidee te gaan, toen ze op reis door Mexico en de VS geïnspireerd werden door de vele brouwers die ze er opzochten en wier creaties ze proefden. Eens terug in het land werd het hobbybrouwen voltooid verleden tijd en gingen ze volledig voor hun eigen brouwerij met taproom, met dit fijne pand als mooi resultaat.

Zoals het een echte taproom betaamt, kon je er ook flights bestellen om een overzicht te krijgen van de brouwkunsten. Ik kreeg de volgende reeks tasters: een Porter, een Sterke Blonde, een Saison, een Hoppige Hefeweizen en een Hefeweizen. Afsluiten deed ik met een de IPA van het huis. Benjamin vertelde me over de achterliggende filosofie om zeker in het begin geen al te gekke dingen te doen en toegankelijke bieren te brouwen die een breed publiek konden aanspreken. Met deze laagdrempeligheid hopen ze het publiek wat op te voeden over voor de meeste mensen wat minder gekende stijlen, zoals een Porter of Hefeweizen. Dit resulteert in stuk voor stuk lekkere, gebalanceerde bieren die heel gemakkelijk drinken. Gebalanceerd, maar toch ook steeds met een uitgesproken karakter, zoals het een Gents bier betaamt. Er zitten ook genoeg andere, wat excentriekere ideeën in de pijplijn voor volgende brouwsels. Af en toe langs gaan is dus de boodschap!

Van dit gevarieerde aanbod droegen twee bieren mijn voorkeur weg. Eerst en vooral was er de Saison, die heerlijk verfrissend en kruidig was met een lekker droge en bittere afdronk. Daarnaast kon ook de eigenzinnige Hoppige Hefeweizen me bijzonder bekoren. Een Hefeweizen heeft een traditioneel lage hoppige bitterheid, dus de toevoeging van de Centennial hop creëerde een volledig nieuw bier. Het is fris, fruitig en aangenaam bitter, zijdezacht van textuur met een medium body. Origineel en bijzonder geslaagd.

De bieren worden ook gebotteld en qua herkenbaarheid van de Brouwbarcreaties zit het alleszins ook al goed. De benaming van elk bier is een code van letters en cijfers, letter(s) voor de stijl, cijfers voor de chronologie. Het allereerste brouwsel, de Porter, krijgt op deze manier de naam P01. De Hoppige Hefeweizen is HH05. Gemak troef op deze manier! Verder wordt het etiket gevuld door kleine eenlijnsdroedels die schijnbaar door elkaar zweven. Het is de bedoeling dat deze vrij strakke, maar toch speelse stijl ook in andere aspecten van de brouwerij terug te vinden zal zijn. Veel om naar uit te kijken dus!

De Grand Opening valt natuurlijk midden in ‘Tournée Minérale’, maar er zijn alternatieven zonder alcohol voorzien. Twijfel dus zeker niet komende zaterdag 10 februari en ga een kijkje nemen op Oudburg voor een nieuwe, veelbelovende brouwerij!

Brouwbar

Oudburg 70a

9000 Gent

You Might Also Like:
bottom of page