top of page

Piwo’s in Polen - Weźże Krafta, Krakau

Migrant. Politiek geladen woord is dat. Ik word er zelf één op het einde van deze maand, want dan verkas ik naar Krakau in Polen. Een heel avontuur waar bijzonder veel bij komt kijken. Daarom spendeerde ik er eind april tien dagen om een woning te zoeken, bankrekening te openen en nog veel andere administratieve zaken af te handelen. De laatste dag vond ik toch nog een gaatje om een mooi bieradresje aan te doen en wat piwo's (biertjes) te drinken. Eens ik er wat gesetteld ben, zullen er daar nog gegarandeerd bij komen.

Net zoals in België was de tweede helft van april bijzonder zonnig, zelfs tot op dat niveau dat ik op mijn laatste dag in Krakau ging schuilen voor de namiddagzon in een hippe hotspot. Tytano Dolne Młyny is een oud fabrieksterrein ten westen van het centrum waar vroeger een tabaksfabriek gehuisvest was. Er zijn verschillende gebouwen die duidelijk dateren van kort na de oorlog en een nogal stoffige, grauwe indruk geven. Toch werd van de binnenpleinen optimaal gebruik gemaakt om ruime terrassen en streepjes groen aan te leggen, waardoor het bij zonnig weer een heel aangename oase vormt op een steenworp van het centrum. De gebouwen bieden onderdak aan hippe koffiehuisjes, restaurantjes en ook een aantal socio-culturele initiatieven. Op zomerdagen zitten de terrassen mooi gevuld met jong en oud, drinkend, spelend en genietend. In dergelijk gebouwencomplex kan een speciaalbiercafé natuurlijk niet ontbreken.

Weźże Krafta is een ruim biercafé in de eerder klassieke taproomstijl met een leuk terras. Vrij industrieel ogend pand met lage tafeltjes, rockmuziek schalt gematigd luid door de boxen en krijtborden boven het arsenaal van 25 tapkranen geven aan wat er te proeven valt. De ruime aanwezigheid van bebaarde mannen met lang haar in zwarte t-shirts was zonder twijfel geliëerd aan het optreden van Metallica in de stad, later die avond. Uit de kranen stroomt vooral Pools craftbeer, op uitzondering van een paar vreemde (lees: Belgische, Tsjechische, Engelse) eenden in de bijt. Het barpersoneel geeft je geduldig advies en geeft suggesties en tasters, al naargelang je smaak. Voor dit fijne café had ik al een handvol andere biercafés bezocht in Krakau en twee dingen kwamen vaak, en dus ook bij Weźże Krafta, terug. Ten eerste kwamen er bij elk bezoek steeds nieuwe namen bij van blijkbaar piepjonge brouwerijen van over gans Polen. Heel veel onontgonnen terrein om binnenkort te verkennen met andere woorden! Daarnaast vind je op de krijtborden in de meeste craftbeerplekken in Polen naast naam van het bier, brouwerij, stijl en alcoholpercentage ook standaard het stamwortgehalte van het bier vóór de vergisting. In combinatie met het alcoholgehalte geeft dat je een idee van hoe droog of zoet het bier is en of er nog veel restsuikers in het bier aanwezig zijn. Next level beergeekness toch wel.

De bieren die ik er proefde waren verscheiden op alle mogelijke vlakken, maar globaal genomen bijzonder lekker. Twee biertjes sprongen er voor mij uit, maar wel voor verschillende redenen. Ik proefde eerst Forest, een Forest IPA van brouwerij Nepomucen, een stijl waar ik nog nooit gehoord had. Het is een bier voor de liefhebbers van gin-tonic en helaas hoor ik daar niet bij. Het is namelijk een IPA die vrij sterk gehopt is, maar in combinatie met de bijzonder kruidige botanical aroma’s die bepaalde ginsoorten bezitten. Ik ben nooit een fan geweest van wat ik graag bestempel als “kerstboomaroma’s”, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het bier wel een mooie balans heeft tussen de hoppigheid die je van een IPA verwacht en de kruidigheid van de Forest-component van het bier. Het proberen waard met andere woorden. Het tweede bier dat me is bijgebleven is de Sesyjny Samuraj van brouwerij Piwne Podziemie uit Chełm. Het is een lichte Session Rye IPA met slechts 4% alcohol, maar wel een volle body en een heerlijk rijke smaak en aroma. Het bier heeft een gouden kleur en is vrij troebel. Het geurt lekker fris zurig en licht fruitig. De smaak bevat een heel mooie balans tussen lichtzoete moutigheid en bittere hoppigheid in combinatie met behoorlijk kruidige toetsen. De afdronk is stevig droog, bijna licht wrang en blijft lang hangen achteraan de keel. Heerlijk zomerbier dunkt mij!

Weźże Krafta is kortom niet alleen een geweldige inleiding tot het Poolse craftbeerlandschap. Het is ook gewoon een uitermate gezellige plek om even halt te houden en uit te rusten tijdens je ontdekkingen in de mooiste stad van Polen (naar mijn bescheiden mening althans). Weźże betekent zoiets als ‘neem dan toch’! Boven de bar maken ze het nog concreter: Pijże! Drink dan toch! Je zal het geweten hebben ;-)! Na zdrowie!

Weźże Krafta

Dolnych Młynów 10/3

31-124 Kraków, Polen

Taplijst van het moment: wezze-krafta.ontap.pl

You Might Also Like:
bottom of page