top of page

Wilde bieren in het land van Maas en Waal - Nevel Artisan Ales, Nijmegen

Begin augustus vloog ik incognito naar Nederland voor een geheime missie, waarvan ik toch wel kan zeggen dat ze behoorlijk geslaagd is. De missie speelde zich af in Nijmegen en tussendoor was er tijd en ruimte voor een pintje. Samen met mijn lieftallig gezelschap fietste ik richting het Honigcomplex, een voormalige fabriekssite langs de Waal ten westen van het stadscentrum, waar momenteel meer dan honderd kleine bedrijfjes en socio-culturele instellingen hun intrek hebben genomen. Ons doel was brouwerij Oersoep, maar een honderd meter eerder fietsten we langs de ingang van een van mijn persoonlijke favoriete Nederlandse brouwerijen, Nevel Artisan Ales, waar ze enkel bieren brouwen met wilde gisten. Ze hadden een nieuw bier en je kon het samen met nog 3 andere van hun biertjes proeven. Uiteraard hielden we even halt en schuilden binnen voor de verzengende hitte, en een pintje natuurlijk.

We proefden hun vier voorradige biertjes (Erve, Loof, Vlijt en Noest), waarvan de nieuwste creatie, Noest, toch wel de ster van de namiddag was, een zure porter met Brett vergist. Een ongewone combinatie waar ik me helemaal niets bij kon voorstellen. Het bier had een donkerbruin kleurtje met een karige bleke kraag en geurde vooral lichtjes zuur. De aanzet was lekker fris en ook heerlijk zuur, maar bij doorslikken en afdronk keerde de smaak helemaal en kwamen vooral aardse en geroosterde koffietoetsen naar voor, met een lekker droog einde. Ik kan me niet direct herinneren dat ik een gelijkaardige ervaring had. Enig lekker biertje was dit, dat dankzij zijn vrij lichte body heel aangenaam gemakkelijk binnengaat.

Noest - zure porter

Terwijl we van ons biertje nipten, werden we even in de brouwerij rondgeleid waar het brouwproces werd toegelicht. De brouwinstallatie nam maar een kleiner deel van het pand in beslag, het waren vooral de houten tonnen waarin bier lag te rusten, die je overal kon zien. Opvallend bij de brouwinstallatie was vooral de kookketel die met gasvuur verwarmd wordt en op de bovenkant na helemaal met bakstenen ommetst is. Eén van de vriendelijke brouwers liet me ook trots een soortement gigantische zeef zien, waarmee ze allerlei kruiden, planten en andere zaken in hun bier kunnen laten meekoken voor extra aroma en smaak. Dit systeem had ik nog nergens anders gezien. Ik viel ook even achterover toen ik hoorde dat het grootste deel van hun brouwinstallatie uit oude machines werd opgebouwd. Respect is wel op zijn plaats. De lagertanks zijn allemaal genoemd naar een muzikant van een aantal (vooral underground hardcore en metal) bands waar de mannen fan van zijn. Grappig idee.

Ik was vooral af gecharmeerd door hun fijne bieren en dit bezoekje met fijne rondleiding heeft er allesbehalve kwaad aan gedaan! Dat ze maar gewoon hun ding blijven doen, daar in Nijmegen!

Nevel Artisan Ales

Waalbandijk 8D

6541 AJ Nijmegen, Nederland

You Might Also Like:
bottom of page