top of page

El Camino de Cervezas, Mexico - La Bierhaus, Mérida

Drie maanden zal ik onderweg zijn in een regio die vooral gekend is voor rijst, bonen, guacamole en tequila. Voor zijn bier ligt Latijns-Amerika helaas niet in de bovenste schuif, maar aangezien de ‘craft beer’-trein stilaan de hele wereld begint mee te sleuren, dacht ik dat het interessant zou zijn hier wat verder naar op zoek te gaan. Ik zal dus proberen de komende maanden geregeld een adresje te posten tijdens mijn omzwervingen in Centraal-Amerika. Ik heb het El Camino de Cervezas gedoopt, want niet iedereen moet naar Compostela om een ‘camino’ te doen ;-).

La Bierhaus

Ik begon in Mexico, waar ik me in Mérida, Yucatán, aan de toog nestelde van ‘La Bierhaus’. Het is een gezellig ingericht café dat qua interieur de kruising is tussen een Beiers dranklokaal (wat ongetwijfeld de bedoeling was, gezien de benaming) en een Engelse pub. Deze fusion is gehuisvest in een mooi Spaans-koloniaal gebouw met een mooi binnenterras. Wat ook direct opvalt binnen is de muziekkeuze. Op alle straathoeken in Mexico schalt er steeds latino-muziek door de boxen, wat een vrolijke boel oplevert, maar soms ook wat gaat vervelen. De verwelkoming in La Bierhaus door de Arctic Monkeys, The Strokes en andere rockdeuntjes deden voor het eerst in verschillende dagen eerder mijn hoofd meebewegen dan mijn heupen.

La Bierhaus

Het bier dan. La Bierhaus zet volop in op buitenlands bier, met in de eerste plaats Duitsland en België. Helemaal achterin de menu-’gazet’ waren ook enkele Yucataanse brouwhuizen vertegenwoordigd, met welluidende namen als Ceiba, Cucapa of Bocanegra. In Yucatán wagen ze zich aan verschillende stijlen, zoals amber, IPA, hefeweizen, brown ale, stouts etc. Een ding hebben ze allemaal wel gemeenschappelijk, het alcoholpercentage draait overal rond de 5%, wat gezien de plakkerige temperaturen best begrijpelijk is.

Ik waagde me aan een, naar schijnbaar Mexicaanse normen, eerder zwaardere Belgian Blond Ale (ABV 6,5%) van brouwerij Patito. Dit biertje was een aangename verrassing die ergens het midden hield tussen een tripel en een pale ale. Lekker verfrissend en ‘crisp’, met een aangenaam bittertje op het einde. Een zeer geslaagde kennismaking! Ik ging verder met een Chupacabras, een American Pale Ale van brouwerij Cucapa met een frisse appelgeur, maar met serieus veel karamel in de mond. Een aparte, maar erg smakelijke doordrinker. Ik eindigde de drinkvooravond met een Bocanegra Pilsner. Het is een fruitig en vooral beter alternatief op de commerciële mastondontpilsen in de regio, zoals Corona, Victoria of Dos Equis.

Met deze rakkers achter de kiezen was ik helemaal klaar voor een burrito. Wie in Yucatán dus op zoek ik naar iets anders dan de doorgaans minder interessante, maar toch degelijke pils, komt dus zeker hier aan zijn trekken.

La Bierhaus

Calle 62, 487

Mérida, Mexico

You Might Also Like:
bottom of page