top of page

El Camino de Cervezas, Guatemala - Cool Beans, Flores

Drie maanden zal ik onderweg zijn in een regio die vooral gekend is voor rijst, bonen, guacamole en tequila. Voor zijn bier ligt Latijns-Amerika helaas niet in de bovenste schuif, maar aangezien de ‘craft beer’-trein stilaan de hele wereld begint mee te sleuren, dacht ik dat het interessant zou zijn hier wat verder naar op zoek te gaan. Ik zal dus proberen de komende maanden geregeld een adresje te posten tijdens mijn omzwervingen in Centraal-Amerika. Ik heb het El Camino de Cervezas gedoopt, want niet iedereen moet naar Compostela om een ‘camino’ te doen ;-).

Ik had gehoopt na mijn post over Mérida in Mexico ook iets interessants te kunnen vertellen over een kleine brouwerij in Belize, maar dat zal helaas niet gebeuren. Een eerste reden bestaat erin dat ‘Belikin Beer’ quasi monopolie heeft op de Belizeaanse biermarkt en de Belizeanen bijzonder trots zijn op hun ok, maar toch vooral oninteressante Belikin Lager en Belikin Stout. Ten tweede heb ik mijn tijd in Belize ook beperkt en ben ik niet extra op zoek gegaan naar eventueel verborgen parels. Belize was een aanslag op mijn reisbudget, dus ben ik verder gegaan tot waar ik nu ben: Flores, Guatemala.

Tijdens de research die ik verrichtte voor mijn vertrek stond Flores maar voor één belangrijke reden hoog aangeschreven, en die was allesbehalve zythologisch van aard. Een uurtje rijden van hier bevindt zich het weergaloze Maya-tempelcomplex van Tikal. Bij mijn terugkeer van tussen de jungletempels in de namiddag kwam ik tijdens een wandeling op het eilandje Flores langs een cafeetje ‘Cool Beans’, waar een aantal IPA’s aangeprezen werden op een krijtbord buiten. Getriggerd als ik was ging ik binnen en vroeg aan de waardin of er Guatemalteeks craftbier te verkrijgen viel. Ze vertelde me dat ze een dik half jaar eerder begonnen was met Amerikaans en Belgisch bier in te voeren. Inheems gerstenat was er helaas niet. Het Belgische aanbod (Leffe en Hoegaarden) blies me niet bepaald omver, maar de Amerikanen in de frigo zagen er veelbelovend uit. Ik nam dus plaats in het met palmen overdekte terras achteraan.

Cool Beans wordt in Lonely Planet vermeld als een plek om te chillen met uitzicht op het meer terwijl je lekkere veggieburgers binnensteekt. Over het craftbieraanbod wordt helaas met geen woord gerept, omdat het te recent is hoogstwaarschijnlijk. Maar voor de dorstige reiziger die een break wil van alle pilsjes, kan dit best als ‘safe haven’ fungeren. De rustiek uitziende bar maakt verderop plaats voor een meer edgy interieur dat wat kruising is tussen een Caraïbische bar, een ruïnecafé in Boedapest en een graffitistraat in Oost-Berlijn. Ook hier geen latino-tunes, maar Pearl Jam en Smashing Pumpkins.

Van elk van de twee aanwezige Amerikaanse brouwerijen nam ik een biertje, te beginnen met de Purple Haze Raspberry Lager van Abita Brewing uit Louisiana. Dit is een ideaal zomerbier: zacht, licht, lichtjes zuur door de frambozen en een echte doordrinker. De volgende was ietsje steviger, een Brutal IPA van Rogue Nation uit Oregon. Deze is een typische IPA uit West-USA, met sterke aroma’s van tropisch fruit, goeie hoppigheid en vrij romig van textuur. Twee goeie kameraden om een zonnige namiddag door te komen.

Cool Beans is een goed adresje voor de dorstige bierliefhebber, ook al hebben ze geen lokaal bier. Het is ook gewoon een aangename plek om te zitten, iets te drinken of eten. Aanrader!

Cool Beans

Calle 15 de Septiembre

Flores, Guatemala

You Might Also Like:
bottom of page