top of page

El Camino de Cervezas, Guatemala - Antigua Brewing Co., Antigua

Drie maanden zal ik onderweg zijn in een regio die vooral gekend is voor rijst, bonen, guacamole en tequila. Voor zijn bier ligt Latijns-Amerika helaas niet in de bovenste schuif, maar aangezien de ‘craft beer’-trein stilaan de hele wereld begint mee te sleuren, dacht ik dat het interessant zou zijn hier wat verder naar op zoek te gaan. Ik zal dus proberen de komende maanden geregeld een adresje te posten tijdens mijn omzwervingen in Centraal-Amerika. Ik heb het El Camino de Cervezas gedoopt, want niet iedereen moet naar Compostela om een ‘camino’ te doen ;-).

In de parel van Guatemala, de voormalige hoofdstad Antigua, ligt de eerste echte microbrouwerij die ik tijdens mijn trip bezoek, Antigua Brewing Co. (ABC). De brouwerij/brewpub bevindt zich in het restaurant Kafka, wat ook een invloed heeft op het kader, maar daarover meer later. Het is in elk geval een heel verzorgd etablissement waar ik het eerste, echt Guatemalteekse pintje achterover sloeg. En er zouden er nog enkele volgen.

Omwille van zijn locatie in een restaurant in het oogstrelende centrum van de stad, is het interieur ook aan bepaalde standaarden verplicht. Geen krijtborden, geen mishmash van kringloopwinkelmeubilair, geen hopheads met lange baarden achter de bar. Het hipstertimbre, dat in Europa vrij gangbaar is in de craftbierwereld, is niet doorgedrongen in deze bar. Het is ziet er eerder uit als een taverne of wijnbar: mooi houten meubilair, kaarsen op tafel ’s avonds, gladgeschoren kelners in uniforme zwarte broek en hemd en een heel mooi dakterras met uitzicht op de stad en de drie vulkanen die de stad omringen. Niet helemaal wat je verwacht van een ‘brewpub’, maar hoe dan ook een heel aangenaam kader.

Ik ging er twee keer een paar biertjes drinken. De eerste keer was tijdens de avond met een aantal medebackpackers, na een helse busrit van 11 uur. Toen viel me al op dat de prijzen heel hoog waren, naar Guatemalteekse normen. Veertig quetzales voor een pint, wat neerkomt op een dikke 4,5 euro, is voor de modale inwoner van Guatemala geen lachertje. Een tweede punt dat me opviel was dat er ook van een andere Guatemalteekse brouwerij bier werd geschonken. Ik vroeg er een kelner om, maar zowel zijn Engels, als mijn Spaans waren ver van gevorderd genoeg om de nodige informatie-uitwisseling te garanderen. Helaas.

Las cervezas. Mijn eerste avond proefde ik met veel smaak de huis-IPA en was heel aangenaam verrast. Deze mannen weten wat ze doen. Een heel mooi gebalanceerd bier met alle kenmerken die een goede IPA nodig heeft: hoppig, bitterzoet en dorstlessend. Wat me vooral opviel was het opvallende dennenaroma dat er mooi doorkwam zonder te storen. Van een collega-reiziger proefde ik ook kort de ABC Blond Ale, die heel aangenaam kruidig en licht was en die als habitat het best een zonnig terras verdraagt, vermoed ik. Twee mooie kennismakingen met dit brouwhuis.

Anderhalve week later, na enkele omzwervingen, ging ik er opnieuw langs in de hoop op een aantal nieuwigheden. Met succes. Vanop het dakterras proefde ik eerst een Blond Session Ale, genaamd La Divina, van brouwerij Xamán, een brouwhuis ten zuiden van Guatemala City. Het bleek de grootste bierverrassing van mijn trip tot nu toe te zijn. Vrij helder blond van kleur, maar het aroma was eerder gebrand. De smaak was fris en ‘crisp’, maar met een duidelijk koffie- en karamelaroma. Het einde was droog en bitter en stoorde net niet. Een bier off the beaten track, om het met een reizigersterm te benoemen. Daarna bestelde ik nog de Pumpkin Ale van het huis, wat ook een heel aangenaam bier bleek te zijn. Kruidige neus, lichte body in de mond, met een heerlijke zoetzure smaak, aangevuld met een stevige snuif kaneel. Een decemberavond aan het haardvuur (in België) in je mond.

Ik ben persoonlijk erg gecharmeerd door dit bieradres en raad elke bierliefhebber die in Antigua komt aan zeker eens binnen te springen. Salud!

Antigua Brewing Company

3a Calle Poniente, 4

Antigua, Guatemala

www.antiguabrewingco.com

You Might Also Like:
bottom of page