top of page

El Camino de Cervezas, Costa Rica – Monteverde Beer House, Santa Elena

Drie maanden zal ik onderweg zijn in een regio die vooral gekend is voor rijst, bonen, guacamole en tequila. Voor zijn bier ligt Latijns-Amerika helaas niet in de bovenste schuif, maar aangezien de ‘craft beer’-trein stilaan de hele wereld begint mee te sleuren, dacht ik dat het interessant zou zijn hier wat verder naar op zoek te gaan. Ik zal dus proberen de komende maanden geregeld een adresje te posten tijdens mijn omzwervingen in Centraal-Amerika. Ik heb het El Camino de Cervezas gedoopt, want niet iedereen moet naar Compostela om een ‘camino’ te doen ;-).

En daar kwam het dan plots in zicht: het einde van mijn trip. Ik ben ondertussen in Costa Rica, vanwaar ik eind deze maand terug naar België vlieg. Maar dit betekent niet dat ik zythologisch ga beginnen uitbollen, integendeel! Uit mijn opzoekswerk voorafgaand aan mijn trip en via de brouwers die ik on the road mocht ontmoeten bleek dat Costa Rica al behoorlijk ver staat op vlak van craftbiercultuur. Te veel adressen om op twee en een halve week af te werken, dus moet ik keuzes maken, want ik wil uiteraard ook nog wat sightseeing doen. Ik zal sowieso een drietal dagen in San José rondlopen om daar een paar brewpubs te frequenteren, en daarnaast doe ik nog een paar andere bestemmingen aan om zowel de toerist, als de ‘zuipschuit’ uit te hangen. Als alles goed gaat hop (pun very much intended) ik even de grens over naar Panama om ook daar een brouwerijtje aan te doen. Er komen dus nog zeker een handjevol postjes aan!

De eerste bestemming die ik aandeed in Costa Rica was het dorpje Santa Elena, dat trekpleister is voor zijn cloud forest met allerlei beestjes die je enkel in Costa Rica kan terugvinden. Vooraleer ik beestjes ging spotten tijdens een nachtelijke tour nam ik even de tijd om het plaatselijke brouwhuis op te zoeken: Monteverde Beer House. Het pand is een beetje vreemd ingericht: je komt binnen in een winkel die iets wegheeft van een souvernirshop en pas wanneer je de trappen opgaat kom je in de taverne met houten tafeltjes. Achteraan is nog een vreemdsoortig terras met meubels vervaardigd uit afgeschreven transportpalletten. Het gaf me allemaal een beetje een vreemde indruk. Het menu bestaat uit verschillende Israëlische gerechten, desserts en ook local craft beers, die in een hoekje weggestopt worden op de menukaart, maar op een aparte bierkaart wat uitgebreider beschreven worden.

Een snel praatje met de barvrouw leerde me dat het bier gebrouwen wordt in La Fortuna, die andere trekpleister in het Costaricaanse hoogland. Afhankelijk van het moment van de week en dag zijn er verschillende bieren voorradig, ik bestelde twee keer drie kleine tastingglaasjes en proefde dus in totaal zes van hun bieren, alles wat op dat moment voorradig was. Het was een bont gezelschap met een paar echt lekkere biertjes. Zo kon de Jungle Dunkel me echt wel bekoren. Een heerlijke lichte doordrinker met een aroma van karamel, toetsen van cacao en gebrande karamel in de smaak en op het einde iets wat neigt naar een zweem van meloen. Een tweede heerlijk graansapje was hun Public Service IPA, een dubbel gedryhopte New England IPA die de exotische fruitaroma’s stevig door je neus jaagt: passievrucht, ananas, citrusvruchten, ze zetten een vastberaden aanval in op je reukorgaan. De smaak is fruitig en hoppig met een bitterheid die lang na doorslikken in de mond blijft hangen. Eentje voor de hopheads met andere woorden!

De absolute ster was voor mij toch wel de Piña Blond Ale. Gebrouwen met ananas deed dit bier me al op voorhand met de wenkbrauwen fronsen. Ik had een mierzoete fruitbom verwacht, maar moest danig op mijn stappen terugkeren. Het fruit is vooral in het aroma merkbaar en voegt in de smaak vooral een frisse, crispe, lichte zurigheid toe. Verder is de smaak vooral moutig en de lichte body maakt dit bier een ideaal zomerbier. De opmerkelijke balans tussen alle smaken gaf voor mij de doorslag om dit bier als persoonlijk favoriet te bombarderen.

Daarnaast proefde ik ook nog de stevige Black Ash Nitro Stout die me wel kon opwarmen in de stormachtige kou in Santa Elena, de Paradise Pale Ale, het eerste brouwsel van de brouwerij en de Lava Red Ale, een biertje met toetsen van kersen en karamel. Ook lekker, maar er kunnen er altijd maar een paar in de spotlight staan natuurlijk. Het was een rustig en licht verteerbaar begin van mijn bierqueeste in Costa Rica, op naar de volgende!

Monteverde Beer House

Santa Elena, 100 meter van het busstation

Monteverde, Costa Rica

You Might Also Like:
bottom of page